În Yoga Sutra a lui Patanjali, Asana, cea de-a treia ramură, este descrisă ca fiind „sthira sukham asanam” adică o postură pentru meditație stabilă și confortabilă.
Despre Asane - Yoga - Calea celor 8 Stadii

Asana, cea de-a treia ramură din Yoga Sutra a lui Patanjali, este descrisă ca fiind „sthira sukham asanam” adică o postură pentru meditație stabilă și confortabilă.

Astăzi despre: Asanas

Trecem la ceea ce Patanjali descrie în Yoga Sutra ca fiind Asana, și care în epoca modernă este adesea confundată cu Yoga.

În una dintre cele mai citate versuri din Yoga Sutra a lui Patanjali, Asana, cea de-a treia ramură, este descrisă ca fiind „sthira sukham asanam” adică o postură pentru meditație stabilă și confortabilă.
Pentru o înțelegere mai profundă a ceea ce înseamnă „sthira sukham asanam” și pentru o conștientizare a modului în care putem obține o postura stabilă și confortabilă în practică este recomandat să aplicăm această sutră în toate posturile și tipurile de yoga pe care le practicăm.

Sthira

Iată ce ne spune această sutra „sthira sukham asanam”:

Cuvântul Sthira – cuvânt sanscrit

Cuvântul „sthira” se traduce prin stabil/nemișcat. Mai putem găsi acest cuvânt și prin traduceri cum ar fi ferm, puternic, statornic, static, hotărât și alert. Stabilitatea în practică, dar și în viața de zi cu zi poate fi obținută prin consolidarea nucleului corpului fizic și de asemenea cu atenție deosebită pusă pe împământare.

Un nucleu puternic va fortifica coloana vertebrală. Acest nucleu este cilindric și se înfășoară în jurul întregii secțiuni de mijloc. Poate fi asemuit cu un tub interior. Este necesar să știm că atunci când o postură este instabilă, concentrarea mentală este redusă iar mintea, în aceste condiții, va avea tendința să rătăcească. Astfel că, în practicarea asanelor contează mai puțin rapiditatea cu care executăm posturile sau numărul executării unei posturi, în schimb contează foarte mult atenția pusă în mișcări lente, controlate și atente, folosind respirația și conectarea cu zona de lucru. În cele din urmă coerența, practica și perseverența vor sta la baza revelării forței interioare, realizând „sthira” adică o postură stabilă.
Sukham

Sukham

Mergem mai departe pentru a înțelege simbolistica cuvântului „sukham”, pe care îl mai putem întâlni și ca „sukha”. Acest cuvânt înseamnă un loc confortabil sau bun. „Sukha” poate însemna de asemenea deschis, vesel, calm, agreabil, moale sau virtuos.

Pentru a obține această stare de confort ne ajutăm de concentrarea pe respirație și pe relaxare. Atunci când în practica noastră obținem o respirație lentă și profundă, fără a solicita corpul, atunci experimentăm „sukha”, adică ne aflăm într-un loc confortabil și bun. O respirație superficială sau apnee în timpul executării unei asana va periclita realizarea lui „sukham”, ceea ce ne împiedică să atingem, în timpul practicii, o stare de calm și pace.
Asanam

Asanam

Asana” este termenul care se traduce prin „postură” sau „șezut”. În Yoga Sutre, această postură a fost considerată poziția de bază pentru meditație.

Modul în care putem obține o postură stabilă și confortabilă în practică:

Este necesar să conștientizăm că această stabilitate și confort pot fi experimentate pe mai multe niveluri; fizic, mental, emoțional, energetic și spiritual, pe măsură ce practica noastră devine tot mai consecventă iar atenția tot mai prezentă.

La nivel fizic

Pentru a înțelege mai bine modul în care experimentăm la nivel fizic condiția dată pentru stabilitate și confort, este necesar ca atunci când practicăm o postură/asana cu un grad de dificultate mai mare să observăm dificultățile întâmpinate prin reacția corpului la postură. Pentru a obține stabilitatea și confortul necesar, observăm spațiul unde se manifestă tensiunea; în corpul fizic, pe emoțional sau este rezultatul unui stres mental. Odată ce atenția a „reperat” disconfortul, prin prezență și respirație ajutam la eliberare, relaxând acel spațiu.
Atunci când obținem această stare de echilibru între stabilitate și confort, mușchii noștri sunt angajați uniform și cu ușurință în postură obținând menținerea asanei cu stabilitate, eliberată de tensiune și de efort. În acest fel corpul se mișcă cu ușurință și fluiditate simțindu-se în același timp împământat, relaxat și puternic.
În acest fel alinierea în postură devine lipsită de rigiditate iar corpul se simte viu prezent în „spațiul” creat de postură.

La nivel mental

echilibrul dintre sthira/stabilitate și sukha/confort poate fi experimentat printr-o stare interioară de pace și liniște, în timp ce mintea rămâne centrată și limpede chiar și în timpul realizării unor asane intense. Datorită acestui echilibru dintre sthira și sukha focalizarea rămâne prezentă nefiind distrași de la practică de nici un fel de stimul exterior. Mintea este astfel răbdătoare și vigilentă fiind martora oricărei schimbări în fiecare moment.

La nivel energetic

experimentăm stabilitatea și confortul printr-un flux ușor de respirație și prana prezent în tot corpul. Ajunși aici, prana curge fără obstacole majore prin toate chakrele/centrii energetici de-a lungul coloanei vertebrale, în corp. Respirația se mișcă fără efort și foarte lin chiar și atunci când asanele executate sunt de un grad înalt de dificultate.

La nivel spiritual

Atingerea sau experimentarea nivelului spiritual presupune echilibru între „sthira” și „sukham” realizând, ca și consecință a acestui echilibru, conexiunea cu divinul, rămânând în același timp prezenți în corpurile noastre.
Acest echilibru va genera o infuzare a fiecărei asane cu calități spirituale de credință, iubire, devotament, pace, înțelepciune, smerenie, compasiune, puritate, răbdare.

Dacă în timpul practicii observăm existența unei presiune în procesul de executare, relaxăm, încetinim și acordăm timpul necesar pentru a lucra la fiecare aspect individual.

Sthira și sukha în viața de zi cu zi

În viața de zi cu zi, dar de asemenea și atunci când alegem să fim pe covorașul de practică este importat să ne reamintim că ne mișcăm permanent între sthira și sukham.
Atunci când ne aflam în experiența cotidiană, pentru a reuși să cultivăm sau să păstrăm în echilibru cele două stări de stabilitate și confort, este necesar să învățăm să identificăm cu ușurință când trăim fie o stare fie cealaltă. Această atenție prezentă ne ajută să recunoaștem când ne confruntăm cu o lipsă de sthira sau sukham și să identificăm de asemenea ceea ce a dus la dezechilibrul resimțit.
De fiecare dată conștientizarea, relaxarea, realinierea și conectarea cu sinele interior va readuce echilibrul.

Înțelegând această Sutra vom putea înțelege cu ușurință de ce termenii care o compun sunt atât de importanți și de asemenea modul în care pot fi realizați în practica yoga dar și în viața de zi cu zi.
Mulțumesc!
Vă invit cu drag pe salteluță!

Eli
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Ora yoga cu Eli

No event found!
Eli instructor Yoga

Despre mine:

Licențiată în psihologie, consilier pentru dezvoltare personală, tehnician nutriționist, trainer meditație la Institutul Heartfulness, instructor Yoga Aliance RYS500

Articole recente:

Există diferențe între Yoga și Asana?

Există diferențe între Yoga și Asana?

Diferențe Yoga și Asana – să explorăm împreună ritmurile yoga într-o ordine naturală, firească, pentru a putea integra unitar, în cele din urmă, experiența de viață a filozofiei Asthanga Yoga dăruită acestei lumi de către Patanjali

Citește tot »