Popularitatea pe care yoga a obținut-o se datorează în mare parte beneficiilor aduse printr-o practică susținută.
Studii si efecte in practica Yoga

Cuprins:

  • Efecte pozitive ca urmare a practicării yoga
    1. Forța musculară și flexibilitatea îmbunătățită
    2. Funcția cardiovasculară îmbunătățită
    3. Risc redus de disfuncție metabolică
  • Posibile efecte secundare
    1. Complicații ale glaucomului (pentru cei care suferă de această afecțiune)
    2. Tensiunea arterială crescută (pentru cei care au hipertensiune)
    3. Disfuncții la nivelul spatelui
    4. Ce se poate întâmpla atunci când forțați
  • Precauții
  • Surse

Popularitatea pe care yoga a obținut-o se datorează în mare parte beneficiilor aduse printr-o printr-o practică susținută. Pe lângă o mai mare flexibilitate și vitalitate pentru corpul fizic, în urma practicării consecvente obțin rezultate precum, claritatea minții și o sănătate mintală foarte bună.

Cu toate acestea, atunci când această practică nu este făcută sub îndrumare adecvată, sau nu sunt respectate instrucțiunile primite, forțând obținerea unui rezultat mai rapid există posibilitatea de apariție a unor efecte secundare nedorite. Cu toate că aspectele pozitive depășesc cu mult pe cele nedorite pentru majoritatea celor ce aleg să practice, este important să analizăm ambele părți ale practicii yoga.

Efecte pozitive ca urmare a practicării yoga

Practicarea chiar și doar o singură dată pe săptămână poate produce o serie de beneficii în ceea ce privește mintea și corpul tău.

Aceste beneficii sunt:

Forța musculară și flexibilitate îmbunătățite

Centrele pentru Controlul și Prevenirea Bolilor listează yoga ca o practică potrivită în antrenamentul de forță, recomandat pentru o sănătate echilibrată. Desigur, aceasta este consecința unei practici intense precum vinyasa.

Funcție cardiovasculară îmbunătățită

Deși yoga nu accelerează bătăile inimii la fel cum se întâmplă la mersul pe bicicletă sau când este practicat kickbox, are efecte secundare cardiovasculare notabile, printr-o performanță și rezistență mult îmbunătățite. Într-un studiu publicat în anul 2015 într-un număr al Jurnalului Internațional de Yoga sunt arătate toate aceste consecințe pozitive ale practicării yoga.

Risc redus de disfuncție metabolică

Prin practicarea Yoga pot fi combătuți mai mulți factorii care expun riscului de sindrom metabolic.

Sindrom metabolic = dereglare metabolica cauzata de depunerea  periviscerală a țesutului adipos (obezitate abdominală) și care creează rezistentă la insulina.

Un studiu publicat în Diabetology and Metabolic Syndrome în 2015 a arătat că o practică regulată yoga timp de un an a scăzut tensiunea arterială și grăsimea abdominală a participanților care au avut sindrom metabolic.

Flexibilitate sporită și funcție articulară

Atunci când nu vă mișcați articulațiile și mușchii într-o multitudine de direcții, inevitabil rămâneți rigid sau blocați în anumite modele. Yoga este o modalitate tridimensională de mișcare.

Sănătate mintală mai bună

Yoga crește concentrarea, reduce ceața mentală și îmbunătățește sănătatea mintală. O revizuire a cercetărilor publicate în International Journal of Yoga în 2011 a raportat că această practică ajută la reducerea anxietății și a depresie.

Posibile efecte secundare

Cu toate acestea când vorbim despre yoga nu vorbim doar despre respirație și relaxare. Este o practică fizică care poate produce efecte nedorite, atunci când abordarea nu este una corectă și conștientă.

Într-un mic sondaj efectuat pe 110 practicanți finlandezi Ashtanga Vinyasa Yoga, publicat în Jurnalul Internațional de Terapie Yoga în anul 2008, 62% au raportat o leziune musculo-scheletică care a durat mai mult de o lună. Însă în anul 2012 într-un sondaj mai amplu realizat pe 2.500 de participanți yoga din Australia, și publicat în Jurnalul Internațional de Yoga, s-a raportat că aproape 79% dintre yoghini nu au suferit nici un fel de traume fizice. Aceste rezultate se pot datora unui stil yoga mai blând, practicat de către cei aflați în studiu.

Ashtanga este o practică viguroasă care necesită adesea hiperflexibilitate din partea participanților, ceea ce a poate provoca o rată mai mare a unor efecte mai puțin dorite.

Efectele secundare grave ale yoga sunt rare; practica este în general considerată sigură. O analiză a literaturii publicată într-o ediție din 2013 a revistei PLOS ONE a raportat doar 76 de cazuri documentate de efecte secundare negative care au apărut datorită practicării yoga:

Complicații ale glaucomului

Glaucomul este o afecțiune în care presiunea suplimentară din spatele globului ocular poate duce în cele din urmă la pierderea vederii. Când intri în anumite poziții de yoga, în special inversiuni, inclusiv Headstand și Shoulderstand, presiunea oculară crește și poate provoca complicații pentru cei care suferă de această afecțiune a ochiului.

Tensiunea arterială crescută

Respirația Kapalabhati și pozițiile inverse pot crește, de asemenea, tensiunea arterială. Dacă un practicant are hipertensiune arterială preexistentă, recomandarea este ca anumite practici avansate de yoga, precum respirația Kapalabhati, să fie contraindicată.

Disfuncții la nivelul spatelui

Pentru a evita orice provocare nedorită la nivelul spatelui prin practica yoga este necesar ca exersarea să se facă sub atenția unui instructor.

Ce se poate întâmpla atunci când forțați

  • Aplecările în față excesive și agresive pot irita vertebrele deja vulnerabile la nivelul spatelui, în special în zona lombară. Încercarea de a merge prea profund în postură înainte de a fi încălzit poate provoca un efect secundar grav asupra coloanei vertebrale.
  • Întinderea/încordarea musculară: În studiul PLOS ONE, 27 dintre incidentele adverse raportate ca urmare a practicii yoga au afectat sistemul muscular. Aceasta înseamnă o forțare a unui grup muscular major. O supraîntindere poate apărea atunci când sunt ignorate semnalele de avertizare transmise de corp, prin forțarea în practica asanelor, dincolo de limitele pe care corpul le permite la un moment dat.
  • Este necesar ca practicarea să fie făcută până la nivelul unui disconfort lejer, dar niciodată nu sunt forțate limitele personale ducând corpul spre tensiune extremă și durere.

Precauții

Persoanelor cu afecțiuni medicale pronunțate li se recomandă să ceară părerea unui medic pentru a practica și/sau să informeze instructorul despre sensibilitatea existentă.

Este important de evitat orice tip de exersarea prea agresivă atunci când corpul fizic nu este încă pregătit!

Yoga îți oferă șansa de a cultiva răbdarea prin care corpul fizic și corpurile subtile să poată să-și redobândească calitățile în ritmul lor. Pentru nivelul tău de experiență, conștientizarea practicii duce la cunoașterea limitelor personale iar blândețea în exersare duce la evitarea aspectelor nedorite.

Life Connections recomandă practica yoga sub supravegherea unui instructor.

Eli
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Ora yoga cu Eli

No event found!
Eli instructor Yoga

Despre mine:

Licențiată în psihologie, consilier pentru dezvoltare personală, tehnician nutriționist, trainer meditație la Institutul Heartfulness, instructor Yoga Aliance RYS500

Articole recente:

Relatia cu Yoga

Relația cu Yoga

Te voi ghida și servi cu propria-mi experiență, pentru a-ți fi mai simplu sa ajungi la tine, pentru a-ți aminti că ai curajul de a-ți depăși limitele.


Citește tot »